donderdag 22 december 2016

Jurk van oma uit 1961

Het is een hele uitdaging om een patroon over te nemen van een raderblad uit een Marion van 1962. Zeker als je naar een plaatje zit te kijken die wel lijkt op het patroon maar het niet is. Zojuist ontdekte ik waarom dat was: het raderblad is van een uitgave uit 1961, het blad uit 1962. Maar dat mag de pret niet drukken: het is me gelukt een jurk te maken van het raderblad.Nog niet af, maar toch. Zo een die mijn oma droeg of mijn moeder misschien ook nog wel, echt geweldig! De patroon heeft onder de oksels een inzetstuk, een ware uitdaging om die er netjes in te krijgen. Toen ik de jurk ging passen,trok ik het hoekje dan ook meteen stuk. Ik heb een iets elastische, dunne lap stof gebruikt die ik nog had liggen. En die blijkt verschrikkelijk af te geven. Misschien moet ik de jurk gewoon nog een keer maken, maar dan met een andere stof. O ja: de maatvoering uit die tijd is redelijk gelijk aan de huidige. Deze jurk is een maat 44.
Raderblad Marion aug. 1961


okselstuk in de vorm van een huisje

maat 44 en nog niet af

Geen opmerkingen:

Een reactie posten